Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Uplatnění principu EET v MHD

17. 12. 2016 18:25:01
Pravdivý výrok: někteří pasažéři jezdí bez platné jízdenky. Nepravdivý výrok: všichni pasažéři jezdí někdy načerno.

Představte si, že dopravní podnik si udělá odhad, že černí pasažéři způsobí podniku škodu ve výši X peněz tím, že nezaplatili jízdné. Takové odhady si bezpochyby dopravní podnik dělá průběžně a snaží se omezit množství černých pasažérů namátkovými kontrolami platných jízdenek. Až sem je vše v pořádku, namátková kontrola neobtěžuje ani neomezuje řádně platící cestující nad míru únosnou. Je také zřejmé, že o co méně zaplatí černí pasažéři, o to více musí zaplati někdo jiný.

Na základě výše uvedených tvrzení (zejména toho druhého) tedy dopravní podnik vymyslí, že je třeba zpřísnit kontrolu všech cestujících (všeci kradnú), zmenšit X na x a zavede zařízení, které monitoruje pohyb cestujících v prostředcích hromadné dopravy. Zařízení funguje tak, že při nástupu do dopravního prostředku se aktivuje a odesílá dopravnímu podniku průběžné informace o tom, kde právě se cestující nachází. Můžete zůstat v klidu, po vystoupení z dopravního prostředku se zařízení deaktivuje (rozuměj, přestane sledovat polohu), takže nebude zneužito ke sledování pohybu u milenky (možná). Cestující samozřejmě musí mít kromě toho ještě platnou jízdenku, kterou kontrolují již existující kontroloři. Zařízení si každý cestující musí zakoupit na vlastní náklady - a jako kompenzaci dostane jednorázovou slevu při nákupu roční jízdenky, nikoliv však už pro jednotlivou jízdenku, nebo třeba čtvrtletní.

Dopravní podnik vedle již existujících kontrolorů najme další kontrolory, kteří kontrolují, zda má cestující u sebe zapnuté zařízení na monitorování jeho cesty prostředkem hromadné dopravy a zda záznamy z tohoto zařízení odpovídají označené jízdence. Aby tito kontroloři měli jednodušší práci, je každý nastoupivší cestující povinen ostatním spolucestujícím ukázat, že má s sebou zapnuté sledovací zařízení. Pro případ, že by do prostředku hromadné dopravy nastoupil cestující bez zapnutého zřízení, je u každých dveří bonzovací tlačítko, kterým může každý cestující ohlásit řidiči či dopravnímu podniku, že nastoupil nepoctivý pasažér. Ještě štěstí, že ostatní cestující nejsou pokaždé povinni nahlas ohlásit "viděl jsem".

Přijde vám to absurdní? A EET vám absurdní nepřijde? Ať tak či tak, vítejte v Absurdistánu.

Aby to nebylo zas tak jednoduché, dopravní podnik má speciální linky z místa A do místa B, do kterých může nastupovat jen někdo. Pasažéři v těchto linkách nejen že neplatí jízdné, ale ještě ke všemu dostanou během cesty občerstvení. Přitom vůbec nezáleží na tom, zda pasažér opravdu potřebuje přejet z místa A do místa B. Dopravní podnik prostě prohlásí, že linka z místa A do místa B je pro hromadnou dopravu prospěšná a průběžně posiluje počet spojů jezdících na této lince. A kdopak provoz této linky platí? No přece cestující z ostatních linek, kteří se však většinou do prominentní linky nedostanou. Máte ještě chuť platit za jízdné v MHD? Kdo je vlastně největším černým pasažérem?

Autor: Zbyšek Hlinka | sobota 17.12.2016 18:25 | karma článku: 43.15 | přečteno: 6392x

Další články blogera

Zbyšek Hlinka

Sláva, hlas malé straně nepropadne

Škarohlídi tvrdí, že hlas malé straně propadne a tak pomůže Babišovi získat ještě větší moc. Dnes si to rozhodně nemyslím. Proč?

13.10.2017 v 20:56 | Karma článku: 22.51 | Přečteno: 825 | Diskuse

Zbyšek Hlinka

„Veselé“ příhody s hygienickou stanicí – návštěva úřadu

Největší chybou, kterou jsem v rámci projektu udělal, byla osobní návštěva úřadu. Ve své bezbřehé naivitě jsem se domníval, že nejpřesnější informace o úředních postupech se dozvím právě na úřadu.

8.10.2017 v 11:06 | Karma článku: 26.76 | Přečteno: 1145 | Diskuse

Zbyšek Hlinka

Co tvrdí Hatem Berrezouga a co se píše v Koránu - IX

Berrezouga: V předchozích blozích jsem již ujasnil, že Korán nezakazuje muslimům, aby si brali přátele mezi nemuslimy, kteří proti nim nebojují, a že slovo walijj v arabštině neznamená běžné přátelství mezi lidmi, ...

30.9.2017 v 19:10 | Karma článku: 28.67 | Přečteno: 1548 | Diskuse

Zbyšek Hlinka

„Veselé“ příhody s hygienickou stanicí – co předcházelo jednání s úřadem

Byvše nezkušen v oboru, do kterého jsem se hodlal vrhnout, podlehl jsem bláhové představě, že když si nechám profesionálně zhotovit potřebné projekty, proběhne jednání s úřady hladce jako po másle.

29.9.2017 v 19:28 | Karma článku: 24.09 | Přečteno: 1343 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Pavel Strunz

Modré – nebo světlé zítřky? Díl čtvrtý: Zopakovat.

Když jsem psal svůj úplně první blog, zakončil jsem ho slovy: „Včera jsme byli označeni za šejdíře, dnes jsme strašeni nepřízní mocných. Co zítra?"

19.10.2017 v 23:55 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Tomáš Heller

Je třeba otevřít českou otázku

Od politiků a z médií často slýcháváme, že společnost je rozdělená. Mají pravdu. Kde ale hledat podstatu tohoto rozdělení, jehož svědky jsme denně?

19.10.2017 v 23:22 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 59 | Diskuse

Karel Trčálek

Čeští vlastenci jsou ubožáci

Lidi, neblázněte, nehažte po mně šutry! Nemůžu za to, že se u nás stal pojem vlastenectví synonymem pro tu největší ubohost. To opravdu není moje vina. Nebo snad taky čtete „Vlastenecké noviny"? Tak to jo, tak to si hoďte!

19.10.2017 v 16:53 | Karma článku: 11.29 | Přečteno: 477 | Diskuse

Daniel Paulus

Yamas - zapomenutý pilíř jógy

Jak aktuální může být v dnešní době kodex základních lidských hodnot či chování, který má tisíciletou historii?

19.10.2017 v 16:51 | Karma článku: 5.28 | Přečteno: 97 | Diskuse

Vladimír Havránek

Ti , kteří nejvíce škodí pověsti Prahy chystají další blokádu?

Po první blokádě spolku taxikářů v Praze připravila iDNES 2 testy poctivosti jednotlivých společností. V prvním testu byli cestující domácí pasažéři, ve druhém zaniční. V obou testech bylo nejhorší Fix Taxi.

19.10.2017 v 15:02 | Karma článku: 16.97 | Přečteno: 661 | Diskuse
Počet článků 262 Celková karma 28.77 Průměrná čtenost 2150

Čacký junák s pohledem upřeným do dáli, který nenávidí zavinuté chumáče.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.