Obrázek krizového plánu jsem získal na účtu Andreje Babiše na facebooku.
Nedalo mi to, musel si to spočítat. Je to taková deformace z povolání. Celý svůj profesní život pracuju s počítačem.
Bod 1 neumím vyčíslit a ani neumím odhadnout dopady na státní rozpočet – tedy kolik by takové zastropování stálo státní kasu. Každopádně zde vidím jakýsi konflikt s bodem 4.
Bod 2 fakticky říká – stop dotacím na modernizaci pro energetickou soběstačnost (více zde). V této oblasti Agrofert patrně nečerpá, když to chce ANO celé rozházet na nákup plynu.
Body 8, 10, 12, 16, 18, 20 neumím ohodnotit. Rozhodně bych očekával vedle populistických výkřiků i odhady, na kolik peněz každé z opatření přijde.
Bod 11 znamená snížení příjmů, neumím odhadnout o kolik. Poznámka: sníženou sazbu DPH zvedl na 15% Kalousek s platností na 3 roky. Babiš při svém ministrování tuto lhůtu zrušil a ponechal 15% natrvalo.
Bod 13 neumím ohodnotit, jedná se však o populismus nejhrubšího zrna, u kterého nevidím žádný význam. Řada lidí nemůže hromadnou dopravu využít, protože (například při jeho cestě do práce a zpět) spoje nejezdí tak, jak by dotyční potřebovali. Pro koho je hromadná doprava výhodnější než jízda vlastním autem, může na ní přesedlat už teď. Je to jasná diskriminaci části obyvatelstva, která by přispívala na dopravu jiné části. Podobně bod 14.
Bod 15 opět neumím ohodnotit, státní kasu by to asi nepřišlo na významný výdaj navíc, ale i tak – uniká mi ekonomický smysl tohoto návrhu ve vztahu k energetické krizi.
Bod 17 – jen tak z legrace jsem si představil vícegenerační bydlení ve 2+kk. Uhnal jsem si z toho křeče v oblasti břicha.
Bod 21 – proč se už nestaví? Zjevně to nelze okamžitě. Nesplnitelný slib.
Bod 25 je opět nepochopitelný ve vztahu k energetické krizi. Zjevně nějaká udička na voliče.
Následují body, které se mi podařilo vyčíslit aspoň odhadem.
Bod + komentář | odhad v miliardách |
5. Počet nezaopatřených dětí může být kolem 2,3 milionu, počítejme měsíční výplaty po dobu půl roku. Vycházím ze statistiky z roku 2010, výpočet je z počtu domácností s dětmi a hodnot průměrného počtu členů na domácnost. Předpokládejme, že aktuální stav je přibližně podobný. | 69 |
6. Počet důchodů něco přes 2,8 milionu (zde). | 17 |
7. Podle těchto údajů je roční výdaj na rodičovský příspěvek cca 36 miliard, započteme jen zvýšení o třetinu (zvýšení o 100 tisíc z původních 300 je 1/3). | 12 |
9. Měsíční výdaj na mobilitu je podle této statistiky cca 144 milionu měsíčně; vyčísleme dopad navýšení o 1450 Kč za celý rok. | 6 |
19. Díval jsem se na ceny teplených čerpadel. Pokud se má jednat o částku nad existující dotace, pak těch 200 000 by vybrala asi většina. Vezměme však odhadem 75% ze slibu. | 40 |
24. Částka uvedena. | 150 |
27. | 3 |
celkem z odhadů: | 297 |
Zbývá ještě přičíst dopady ostatních návrhů, zejména pak změny v DPH. Pokud by se mělo realizovat vše, vidím to na další raketový růst dluhu. Připomeňme si slavný výrok někdejšího ministra financí Bohuslava Sobotky po vítězství ČSSD v roce 2002, které bylo také založeno na nesplnitelných a rozhazovačných slibech: "Ty sliby nebyly zasazeny do reálného ekonomického rámce a dnes v konfrontaci s realitou neobstojí. Byli bychom blázni, pokud bychom trvali na něčem, co není ekonomicky reálné, a tlačili zemi do větších schodků jen proto, abychom prosadili naše politické sliby."