Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Spodně kvašený ležák - jednička mezi pivy

Začetl jsem se do článku Ladislava Jakla. Byť začal obecněji, stejně skončil u piva. Chtěl jsem mu odpovědět v diskuzi, ale jeho článek je dlouhý a má odpověď by také vyšla delší, než dovoluje systém. Odpovídám tedy zde.

Češi: Nohy na zemi, oči dodaleka

Zkuste si nejprve přečíst výše odkazovaný (dlouhý) článek, pak se vám bude snáze navazovat kontext u mého textu.

Píše: "Česky se to řekne „co by ladilo s tím naším a co by ho mohlo doplnit“."

Vzpomínám si, že před dobou jsme s přáteli nějaký čas chodili do číny. Jednou jsme tam ztvrdli přes zavíračku. Protože jsme tam byli sami, personál nás nechal a pro sebe si udělali vlastní mňamky. Když jsem to viděl, pochopil jsem, že jídla která nabízejí nám, jsou jen vybrané pokrmy přizpůsobené našim chutím, které jsme ochotni žrát. Jejich mňamky (kuřecí pařáty, chaluhy a kdovíco ještě, co jsem ani neidentifikoval) by téměř žádný našinec nevzal do huby. Ale - zapíjeli to naším pivem. Zjevně se to k jejich mňamkám hodilo, tak to vhodně doplnili. Tento přístup jsem ocenil.

Dále se pan Jakl zmiňuje o různých pivních stylech. Co o nich píše, zjistíte v jeho článku. Já jsem také ochutnal ledacos a mám zkušenost, že opravdu nejlepší je dobře udělaný spodně kvašený ležák. Přijdu-li někam, kde mají cokoliv jiného než klasický ležák, zpravidla to ochutnám. Ale také zpravidla dám jen jedno, protože na další už chuť nemívám. Přibližně před týdnem se mi přihodilo, že jsem se šel schovat před deštěm do pivovaru. Dal jsem si jejich APA pivo. Zpočátku zajímavé, ale jak jsem ho dopíjel, přestalo mi chutnat. Pršet také přestalo, šel jsem tedy domů.

Nedávno byl u mě kamarád, dal jsem mu ochutnat svůj ležák. Zpočátku měl problém s chutí (řemeslné pivo má jiné koule než průmyslové), ale nakonec se chytil a vymlaskl tři, než jsme se sebrali pokračovat v pití jinde. U piva se jedná o klíčovou vlastnost - ne jak vám chutná po prvním loku, ale zda máte chuť na další, když dopíjíte sklenici. Což je fenomén dobře udělaných spodních ležáků.

Pro domácí vaření se často doporučují svrchně kvašená piva. Má to dobrý důvod. Pokud chcete vyrobit opravdu dobrý ležák, potřebujete dostatek lednic se solidním řízením teploty. Jednu lednici pro kvašení, nejméně jednu lednici pro ležení. Ne každý má dost prostoru pro tolik lednic. Svrchně kvašené pivo můžete vykvasit doma v obýváku, pak ho necháte týden až dva dozrát někde, kde není horko a už ho můžete pít. Jenže - při tomto způsobu výroby se vám snadno stane, že se v pivu rozmůže něco, co tam tak úplně nechcete. A nemusí se jednat pouze o nějaký bordel, jako jsou divoké kvasinky nebo bakterie, ale při kvašení v teple jede všechno rychleji a vytvářejí se při tom molekuly, které chuť piva tak trochu kazí. Ne nadarmo má pojem rychlokvaška hanlivý význam. Nežádoucí pachutě se dají přebít silnější sladinou a větší dávkou aromatického chmele. Tím však s velkou pravděpodobností také zabijete pitelnost piva - na další už nebudete mít chuť. No dobře, vy asi jo, když si ho sami uvaříte, ale váš host asi už ne.

Já sám jsem skončil u ležáků. Jejich chuť je jemnější než u svrchňáků. V řízeném chladném prostředí se mi také se spodňáky lépe pracuje, protože kvasí pomaleji. To znamená, že mám víc času podchytit správný konec kvašení a pivo stočit v okamžiku, kdy má ještě dostatek cukru pro dodatečné nasycení během ležení tím největším nepřítelem planety - CO2. Svrchňáky kvasí příliš rychle, obvykle nestačím zachytit správnou dobu pro konec kvašení a pivo se ani nestačí dostatečně vyčeřit. Lze ho nechat zcela prokvasit a pak nadopovat dextrózou - jednou jsem to chybně odhadl, dal cukru víc než jsem měl a buchla mi z přetlaku lahev.

Naštěstí mám dost místa na lednice, takže končím u ležáků a svrchňáky si dám jinde, kvůli srovnání. Pokud se vám při domácím vaření podaří udržet čistotu a správné teploty v jednotlivých fázích výroby piva, pak máte velmi dobrou šanci trumfnout mnohá tanková piva z velkopivovarů. Lahváče - ty porazíte velmi hravě.

Autor: Zbyšek Hlinka | úterý 10.8.2021 17:13 | karma článku: 17,09 | přečteno: 404x
  • Další články autora

Zbyšek Hlinka

Babiš si dělá ze svých voličů legraci

Nebo spíš jeho marketingový tým, který má na starosti sociální sítě. Ale předpokládám, že Babiš ke zveřejňování postů na sociálních sítích dává souhlas a že prohlédne aspoň fotky, když už může třeba mít problém s ...

26.2.2024 v 17:58 | Karma: 26,83 | Přečteno: 798x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Izrael prý kosí velení Hamásu. Opravdu?

V jednom článku na iDnes je vypsán celkem dlouhý seznam jmen klíčových lidí Hamásu, které se Izraelcům podařilo zabít a pár dalších jmen, které jsou na seznamu. Mám však určité pochybnosti...

19.10.2023 v 21:37 | Karma: 24,07 | Přečteno: 697x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Bohemian Rhapsody – aneb česká tragédie

Původní text je poněkud ponurý. Řekl jsem si tedy, že bych mohl zkusit přepsat text do češtiny na nějaké veselejší téma. Například jako parodii na naše úřady...

17.9.2023 v 15:34 | Karma: 11,54 | Přečteno: 686x | Diskuse| Poezie a próza

Zbyšek Hlinka

Pochod hrdosti plešounů

Hádejte, proč mám na fotce klobouk? Kdo si tipnul, že jsem jedním z nich, pak vyhrál! Sice v soutěži, ve které je jedinou odměnou pocit vlastního uspokojení, ale to vám musí stačit, holoto jedna!

17.8.2023 v 21:38 | Karma: 19,69 | Přečteno: 369x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Kolektivní vina v podání státních úřadů

Objevilo se zde několik článků podivujících se nad zákazem vystoupení ruských občanů u nás, konkrétně tenistky Anastasii Pavljučenkové a operní pěvkyně Anny Netrebko. Hledejme detaily...

30.7.2023 v 16:37 | Karma: 27,46 | Přečteno: 743x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Při přestřelce s hledaným mužem v USA zemřeli čtyři policisté

30. dubna 2024  7:02,  aktualizováno  9:08

Životy čtyř policistů si vyžádala přestřelka s hledaným mužem, která se odehrála v pondělí v...

Univerzita začala s podmínečným vylučováním studentů, kteří neukončili protesty

30. dubna 2024  8:35

Kolumbijská univerzita v New York City začala s podmíněným vylučováním studentů, kteří do...

Vedení TOP 09 jedná o ministrovi. Dorazil Tuleja, pozice ve vládě ho zajímá

30. dubna 2024  6:02,  aktualizováno  8:04

Vedení TOP 09 rozhoduje o kandidátovi na post ministra pro vědu, výzkum a inovace. Helenu...

V Kaprunu zemřel šestašedesátiletý Čech. Na sjezdovce se srazil s dalším lyžařem

30. dubna 2024  6:45

Při lyžování v rakouském horském středisku Kaprun zahynul v pondělí 66letý Čech. Nepřežil čelní...

  • Počet článků 471
  • Celková karma 26,83
  • Průměrná čtenost 2082x
Čacký junák s pohledem upřeným do dáli