Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rezervace očkování - další státní paskvil

Vzhledem k tomu, že se v oboru živím a takovou úlohu umím jak analyzovat, tak i naprogramovat, připojím pár odborných postřehů.

Spokojím se s popisem chyb někoho, kdo chytl začátek a šťoural se v rezervačním portálu jako uživatel - zde. I tak je toho dost a lze z popsaných postřehů vyvodit nějaké závěry. Já jsem začátek po spuštění webu nechytl a neměl jsem ani důvod k reálné registraci, na které bych si to osobně osahal až do nějakého konce. Mezitím došlo k opravě řady chyb, takže už zpětně nemám šanci zachytit všechny počáteční problémy.

Nejprve uvedu výchozí předpoklady (požadavky) pro takový rezervační web. Protože je určen pro širokou veřejnost, tedy i pro počítačově téměř negramotné lidi, musí být maximálně jednoduchý, přehledný a pokud možno intuitivní. Musí obsahovat minimum kroků, než se uživatel dostane k cíli. V každém kroku musí být uživateli jasné, kde se nalézá a uživatel se musí cítit komfortně - což znamená, že mu systém pomůže řešit chyby, překlepy, případně nějaké ztracené údaje (třeba pin).

Analytická rozvaha. K identifikaci osoby budu potřebovat její základní údaje, číslo pojištěnce a nějaký kontakt (řekněme, že se spokojíme s telefonem). Pokud chci posílat pin prostřednictvím SMS, musí být uživateli naprosto jasné, že nemůže zadat takové číslo, na které neumí SMS přijmout. Číslo pojištěnce vezměme za klíčový údaj, ke kterému bude pověšen záznam o proběhlých očkováních pro zabránění další rezervace. Dále se může stát, že se někdo pokusí zaregistrovat vícekrát, že může být k jednomu telefonu více čísel pojištěnce i naopak. V reálu se někdo bude pokoušet systém nabořit falešnými údaji, nebo si někdo uvědomí, že zadal něco chybně a pokusí se o novou registraci, že bude potřebovat k jednomu telefonu zaregistrovat i svého partnera a přihlásit se společně na jeden termín (zejména u starších lidí lze předpokládat, že mají jen jeden mobil, případně za ně registraci bude vyřizovat potomek na svůj mobil). Systém si musí umět s popsanými situacemi poradit tak, aby rozpoznal falešné registrace či duplicity, a zároveň aby uživatele co nejméně zatěžoval.

Teď k samotnému webu, podle popisu ve výše odkazovaném článku. Nebudu zde kvůli rozsahu citovat - předpokládám, že zájemce si příslušné souvislosti umí dohledat. Připojím i nějaký příběh, jak bych mohl přibližně prožívat celý proces coby člověk starší 80 let, který umí jakž tak gůglit, jinak je ajťáctvím nepolíbený. Už také špatně vidím, mám problémy s orientací a z nějakého důvodu nemohu registraci rovnou přehodit na někoho zkušenějšího.

Protože jsem někde zaslechl, že si už mohu rezervovat termín k očkování, ale nevím kde, použiju google. Zadávám "očkování koronavirus rezervace". Jako první odkaz se objeví adresa koronavirus.mzcr.cz - to vypadá nadějně, jdu tam. Na začátku jsou pod textem "Jak probíhá očkování a jak se k němu přihlásit?" dva mrňavé obrázky, ze kterých nic nepřečtu - už teď jsem ztracen. Ze zoufalství začnu zběsile klikat myší někde, kam se zrovna trefím, nakonec se mi podaří jeden obrázek zvětšit. Dalším kliknutím ho zvětším do čitelného formátu. Jejda, jak zpátky na stánku? Končím, jdu brečet. Nebo ještě ne, našel jsem tam číslo na linku podpory, zvedám telefon a volám na ní, jak 100hoven.

Po asi 10 minutách neskutečné trpělivosti operátora na druhé straně linky se konečně dostávám zpět na stránku a nechávám se navést na odkaz, který vede k registraci. Další obrázky a informace ani nečtu, jsem stále vystresovaný z toho, že jsem se nedokázal vrátit z prvního obrázku. Bez pomoci stejný postup nezopakuju. Jsem rád, že jsem na rezervační stránce a ukládám jí do oblíbených (to umím), abych se na ní mohl vrátit, až se uklidním. Panák, několik hodin odstresování před televizí (nebo procházkou se psem, každý dle svého gusta)...

Samotný rezervační systém obsahuje 8 kroků od registrace až po potvrzení rezervovaných termínů. To je prostě moc. Podstatné jsou tyto kroky - registrace, přihlášení k rezervaci, rezervace místa a času očkování. V minimálním pojetí se tedy jedná o 3 (slovy tři) kroky.

Mám zadat telefonní číslo. Hm, v textu nad tím je něco o SMS, tedy asi nemůžu zadat pevnou linku. Hle, jsem borec, tohle jsem poznal! Zadám tedy číslo svého mobilu a čekám na SMS. Potřebuju akutně čůrat, na chvilku (tak na čtvrt až půl hodiny) odcházím. Vracím se zpět a koukám, co se změnilo na monitoru. Nic... Jo aha, měl bych mít v mobilu nějakou SMS. Kde to sakra je? Hledy, hledy, aha, už to mám. Mezitím uplynula více než hodina...

Uf, už jsem sám vystresovaný jen z toho hraní si na starého člověka, vracím se tedy raději do svého "mládí" a ajťácké praxe. Celý systém má dvě podstatné části - registraci, a samotnou rezervaci. Berte jako samozřejmost, že někde v tomto procesu je zapotřebí ověření totožnosti, kvůli odfiltrování pokusů o falešnou rezervaci. To se dá řešit například heslem, nebo pinem přes SMS. Nebo i jinak, ale uvedené způsoby jsou nejjednodušší. Protože lid obecný zadává snadno zapamatovatelná hesla (např. 123456), zůstává nám pin spojený s telefonem, u kterého se předpokládá, že ho ovládám já. Z analytického i přiměřeně bezpečnostního pohledu pak stačí, když k ověření dojde až v okamžiku rezervace k očkování. V principu je fuk, zda si registraci udělám sám, nebo ji zmákne někdo jiný za mě. Podstatné je spojení dvojice číslo pojištěnce - můj telefon. Mít systém zahlcený vadnými registracemi vnímám jako přijatelnější, než uživatele týrat sledem pinů a nepřehlednou registrací. Celá registrace pak může být na jedné stránce, včetně potvrzení o spěšném dokončení registrace. Ze 4 kroků tak máme z pohledu uživatele pouze krok jeden.

V kontaktních údajích vidím požadavek na místo trvalého pobytu. K čemu je to dobré? Já se chci nechat očkovat tam, kde to mám blízko. Což s trvalým pobytem nesouvisí. Z analytického pohledu mi tedy pro celý proces stačí jen jméno, příjmení, číslo pojištěnce (možná snad ještě zdravotní pojišťovny, ale nad tím váhám), telefon a obec (či její část), ve které se chce nechat dotyčný očkovat. Ostatní informace nechť si zkontrolují při samotném očkování, stejně to musí udělat kvůli záznamu o očkování a tedy i spárování s číslem pojištěnce. Zdravotní pojišťovna podrobnější údaje o mně má, netřeba je vyplňovat. Toto vnímám jako dost podstatnou analytickou chybu. Registrační formulář by pak měl hlídat validní číslo pojištěnce a název obce, kde se chci nechat prioritně očkovat. Ani to číslo pojištěnce neuměl rezervační systém na začátku správně validovat, protože nikdo zjevně nevěděl, že dnešní osmdesátníci mají za lomítkem rodného čísla (a tedy i čísla pojištěnce) jen 3 číslice.

Než se dostanu k očkování, může se stát, že změním telefon (zaregistrovaný jsem třeba ztratil). Proto se systém musí umět s touto situací vypořádat. Z článku vychází, že neumí. Zato chtěl souhlas se zasíláním marketingových informací. Tohle je už diletantství a ukazuje to na velmi pravděpodobnou možnost, že systém byl vytvořen ve spěchu kopírováním jiného podobného rezervačního systému, aniž by došlo k vyhození částí, které sem nepatří.

Dejme tomu, že se mi nepodařilo rezervovat termín hned pro registraci. Vracím se tedy později a klikám na odkaz uložený v oblíbených. Ej, chyba lávky, zde se mohu pouze zaregistrovat, žádný odkaz na rezervaci tu není. Přitom to lze udělat jednoduše - například na formuláři může být pole k vyplnění čísla pojištěnce a po jeho odeslání mě přesměruje buďto na registraci, nebo rezervaci, pokud v systému bude zaregistrované mé číslo pojištěnce. To by mohlo být použito i na případnou kontrolu, zda někdo jiný zadal nějaký fake účet a použil mé číslo pojištěnce. Taková situace by se však už musela řešit přes infolinku, kde operátor ověří totožnost třeba podle registru pojišťoven, aby někdo ze zlé vůle nezbořil cizí registraci. Nebo tam může být rozcestník, možností je víc.

Výběr očkovacího místa musí reflektovat obec, ve které se chci nechat očkovat (viz výše poznámku o nesmyslnosti trvalého bydliště!). Tedy očekávám, že systém mi nabídne nejbližší očkovací místa dle zadaného údaje. K čemu je člověku z Aše seznam míst v Ostravě (a naopak)?

Tohle myslí úřad vážně? Za takový paskvil má dostat Vladimír Dzurilla vyznamenání? Počítačový negramot Babiš se naprosto pomátl. Za tuto prasárnu by měl dostat důtku a přijít o čtvrtletní prémie. Celý systém na mě působí dojmem, že byl zadán na poslední chvíli a ušit velmi horkou jehlou. Přesto, že se o nutnosti očkování vědělo už od jara, tedy času na přípravu a testování takto jednoduchého webu bylo více než dost. Nijak bych se nedivil tomu, kdyby v tomto diletantství měl opět prsty náš premiér, slavný to mikromanažer. Neumí řešit problémy včas a jak je jeho neblahým zvykem, těm, kteří se snaží řešit problém s předstihem, háže klacky pod nohy. Vzpomeňme jeho slavný výrok o nutnosti řešit zahrádkářský zákon, namísto problémů spojených s koronavirem.

Zkrátka, i z toho webu čouhá diletantství, neumětelství a ignorance na všechny strany, jako sedlákovi sláma z bot.

Omlouvám se za delší text, ale opravdu jsem se snažil vybrat a řešit jen ty nejzávažnější chyby, drobnosti jsem přeskakoval.

Autor: Zbyšek Hlinka | pondělí 18.1.2021 19:41 | karma článku: 28,30 | přečteno: 792x
  • Další články autora

Zbyšek Hlinka

Babiš si dělá ze svých voličů legraci

Nebo spíš jeho marketingový tým, který má na starosti sociální sítě. Ale předpokládám, že Babiš ke zveřejňování postů na sociálních sítích dává souhlas a že prohlédne aspoň fotky, když už může třeba mít problém s ...

26.2.2024 v 17:58 | Karma: 26,83 | Přečteno: 795x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Izrael prý kosí velení Hamásu. Opravdu?

V jednom článku na iDnes je vypsán celkem dlouhý seznam jmen klíčových lidí Hamásu, které se Izraelcům podařilo zabít a pár dalších jmen, které jsou na seznamu. Mám však určité pochybnosti...

19.10.2023 v 21:37 | Karma: 24,07 | Přečteno: 695x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Bohemian Rhapsody – aneb česká tragédie

Původní text je poněkud ponurý. Řekl jsem si tedy, že bych mohl zkusit přepsat text do češtiny na nějaké veselejší téma. Například jako parodii na naše úřady...

17.9.2023 v 15:34 | Karma: 11,54 | Přečteno: 685x | Diskuse| Poezie a próza

Zbyšek Hlinka

Pochod hrdosti plešounů

Hádejte, proč mám na fotce klobouk? Kdo si tipnul, že jsem jedním z nich, pak vyhrál! Sice v soutěži, ve které je jedinou odměnou pocit vlastního uspokojení, ale to vám musí stačit, holoto jedna!

17.8.2023 v 21:38 | Karma: 19,69 | Přečteno: 369x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Kolektivní vina v podání státních úřadů

Objevilo se zde několik článků podivujících se nad zákazem vystoupení ruských občanů u nás, konkrétně tenistky Anastasii Pavljučenkové a operní pěvkyně Anny Netrebko. Hledejme detaily...

30.7.2023 v 16:37 | Karma: 27,46 | Přečteno: 743x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Hledám muže, který ví, co od života chce

Aneb znáte to, jak se holčička ptá dospělého pána? „Strejdo, ty opravdu nejsi ženatý?“ „Nejsem, proč?“ „A kdo ti říká, co máš dělat?“

27.7.2023 v 17:39 | Karma: 21,43 | Přečteno: 533x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Proč nemůžeme mít lepší vládu

Stávající vláda je dost bídná. Jenže lepší (významně) mít nemůžeme. Představte si, že jste na dně žumpy. Hodně hluboké žumpy. Schválně dumejte, jak rychle se z ní můžete vynořit. Zejména, pokud vás žumpomilci drží za nohy ...

12.7.2023 v 19:35 | Karma: 21,16 | Přečteno: 828x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Levá a pravá ponožka fakt existují!

Do nynějška jsem si myslel, že řeči o levé a pravé ponožce jsou jen vtípky. Že ponožky jsou šité univerzálně a nezáleží, na jakou nohu si ji obléknete.

23.6.2023 v 21:47 | Karma: 15,68 | Přečteno: 409x | Diskuse| Ostatní

Zbyšek Hlinka

Panu Kšírovi – jak by se mohl vyvíjet konflikt Romové proti Ukrajinci v anarchokapitalismu

Nedávno došlo k bitce mezi skupinou Romů a jedním Ukrajincem, výsledkem je mrtvý Rom. Zdeněk Bárta na bitku napsal svůj pohled. Pod článkem se rozjela bohatá diskuze, ve které si pan Kšír neodpustil poznámku, že je to vina státu.

17.6.2023 v 13:52 | Karma: 19,72 | Přečteno: 661x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Máš penis? Pak budeš platit alimenty, násilníku jeden!

Takto nějak mi připadá nápad na rozšíření povinných plateb za veřejnoprávní vysílání při vlastnictví počítače a mobilu. Pro Boha živého, proč bych měl platit za něco, co mě nezajímá a ani to nekonzumuju?

28.5.2023 v 18:50 | Karma: 28,70 | Přečteno: 574x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Změny k horšímu, aneb neměň, co funguje

Diskuze pod zdejšími blogy získala nový formát – až jsem pojal vážné podezření, že diskutéři zde nejsou vítáni. Až tak nepřátelsky laděnou shledávám novou úpravu. Nebo se jedná toliko o porodní bolesti?

30.4.2023 v 19:59 | Karma: 27,19 | Přečteno: 852x | Diskuse| Ostatní

Zbyšek Hlinka

Používá Babiš na Facebooku falešné účty s odpověďmi generovanými umělou inteligencí?

Babiš na FB zveřejnil tento inzerát: „Hledá se nestranný, nezávislý historik. Potřebujeme osvěžit paměť. Rozhodl jsem se zasponzorovat knihu o historii naší země od revoluce. Kdo máte zájem, pište mi i s referencemi na ...“

4.4.2023 v 20:10 | Karma: 22,92 | Přečteno: 576x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Blog vygenerovaný umělou inteligencí

V poslední době se vyrojilo několik článků na téma umělé inteligence. Byl jsem tedy zvědavý, jak funguje. Zda je lepší než živý člověk.

17.3.2023 v 16:33 | Karma: 13,91 | Přečteno: 346x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Celý život jsem makal a teď mě chtějí okrást na důchodu

S takovým názorem se můžeme setkávat často. Zejména u lidí, kteří podléhají žvástům profláknutých populistů. Další lidé si představují nějaký svůj důchodcovský účet, do kterého vkládali a ze kterého v důchodu čerpají.

4.3.2023 v 21:47 | Karma: 40,26 | Přečteno: 10944x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Proč mám dojem, že o důchodové reformě rozhoduje banda magorů?

Abych předešel nedorozuměním, sděluji následující. Jsem již ve věku, ve kterém bych byl kdysi dříve v důchodu. Zároveň však zastávám názor, že člověk má pracovat, dokud může. Tedy jsem i pro posunování důchodového věku. ALE...

26.2.2023 v 18:06 | Karma: 39,39 | Přečteno: 9595x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Starý pán se cítí jako šestiletá dívenka

Pánovi je 59 a má 7 dětí. Já jsem o malinko starší a cítím se jako idiot. Je to nějaké další pohlaví? Pokud ne, žádám o rozšíření seznamu. Ale teď to podstatné – ujme se mě někdo?

20.2.2023 v 19:51 | Karma: 23,85 | Přečteno: 767x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Datovkofobie aneb proč se lidi bojí datové schránky?

Nedávno se pod dojmem povinného zavedení datových schránek (datovek) pro OSVČ a další subjekty vyrojilo několik blogů, které lze nazvat jako datovkofobní. Myslím, že důvodem je neznalost.

14.2.2023 v 20:47 | Karma: 15,27 | Přečteno: 690x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Budu Babiše žalovat za poškození zdraví

No, popravdě, asi budu mít trošku problém prokázat příčinou souvislost mezi jeho prohrou a tím, že jsem se ze samé radosti z jeho prohry ožral jako mužik. A tvrdá játra a měkký mozek mohou vést i k tomu, že přijdu o práci.

28.1.2023 v 20:03 | Karma: 26,60 | Přečteno: 801x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Babiš chce zavléct Česko do války…

No, on teď sice v předvolební kampani tvrdí opak, názorové veletoče však předvádí každou chvíli podle toho, jak se mu to zrovna hodí. Tedy tvrdí v daný okamžik to, co chtějí slyšet přikyvující ovce.

16.1.2023 v 22:44 | Karma: 36,67 | Přečteno: 2888x | Diskuse| Společnost

Zbyšek Hlinka

Lže generál Pavel o své minulosti? Úvaha…

Jde o to, že Pavel vykládá své členství v KSČ jako mladickou naivitu a dále o to, co říká ohledně své služby v armádě a zejména pak ke studiím v kurzu pro pracovníky vojenské rozvědky.

7.1.2023 v 16:51 | Karma: 24,65 | Přečteno: 940x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 471
  • Celková karma 26,83
  • Průměrná čtenost 2082x
Čacký junák s pohledem upřeným do dáli