Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Uplatnění principu EET v MHD

17. 12. 2016 18:25:01
Pravdivý výrok: někteří pasažéři jezdí bez platné jízdenky. Nepravdivý výrok: všichni pasažéři jezdí někdy načerno.

Představte si, že dopravní podnik si udělá odhad, že černí pasažéři způsobí podniku škodu ve výši X peněz tím, že nezaplatili jízdné. Takové odhady si bezpochyby dopravní podnik dělá průběžně a snaží se omezit množství černých pasažérů namátkovými kontrolami platných jízdenek. Až sem je vše v pořádku, namátková kontrola neobtěžuje ani neomezuje řádně platící cestující nad míru únosnou. Je také zřejmé, že o co méně zaplatí černí pasažéři, o to více musí zaplati někdo jiný.

Na základě výše uvedených tvrzení (zejména toho druhého) tedy dopravní podnik vymyslí, že je třeba zpřísnit kontrolu všech cestujících (všeci kradnú), zmenšit X na x a zavede zařízení, které monitoruje pohyb cestujících v prostředcích hromadné dopravy. Zařízení funguje tak, že při nástupu do dopravního prostředku se aktivuje a odesílá dopravnímu podniku průběžné informace o tom, kde právě se cestující nachází. Můžete zůstat v klidu, po vystoupení z dopravního prostředku se zařízení deaktivuje (rozuměj, přestane sledovat polohu), takže nebude zneužito ke sledování pohybu u milenky (možná). Cestující samozřejmě musí mít kromě toho ještě platnou jízdenku, kterou kontrolují již existující kontroloři. Zařízení si každý cestující musí zakoupit na vlastní náklady - a jako kompenzaci dostane jednorázovou slevu při nákupu roční jízdenky, nikoliv však už pro jednotlivou jízdenku, nebo třeba čtvrtletní.

Dopravní podnik vedle již existujících kontrolorů najme další kontrolory, kteří kontrolují, zda má cestující u sebe zapnuté zařízení na monitorování jeho cesty prostředkem hromadné dopravy a zda záznamy z tohoto zařízení odpovídají označené jízdence. Aby tito kontroloři měli jednodušší práci, je každý nastoupivší cestující povinen ostatním spolucestujícím ukázat, že má s sebou zapnuté sledovací zařízení. Pro případ, že by do prostředku hromadné dopravy nastoupil cestující bez zapnutého zřízení, je u každých dveří bonzovací tlačítko, kterým může každý cestující ohlásit řidiči či dopravnímu podniku, že nastoupil nepoctivý pasažér. Ještě štěstí, že ostatní cestující nejsou pokaždé povinni nahlas ohlásit "viděl jsem".

Přijde vám to absurdní? A EET vám absurdní nepřijde? Ať tak či tak, vítejte v Absurdistánu.

Aby to nebylo zas tak jednoduché, dopravní podnik má speciální linky z místa A do místa B, do kterých může nastupovat jen někdo. Pasažéři v těchto linkách nejen že neplatí jízdné, ale ještě ke všemu dostanou během cesty občerstvení. Přitom vůbec nezáleží na tom, zda pasažér opravdu potřebuje přejet z místa A do místa B. Dopravní podnik prostě prohlásí, že linka z místa A do místa B je pro hromadnou dopravu prospěšná a průběžně posiluje počet spojů jezdících na této lince. A kdopak provoz této linky platí? No přece cestující z ostatních linek, kteří se však většinou do prominentní linky nedostanou. Máte ještě chuť platit za jízdné v MHD? Kdo je vlastně největším černým pasažérem?

Autor: Zbyšek Hlinka | sobota 17.12.2016 18:25 | karma článku: 43.12 | přečteno: 6373x

Další články blogera

Zbyšek Hlinka

Jiří Dienstbier odmítá změny v cizineckém zákonu, nebo odmítá jeho zamítnutí?

Otevřený dopis senátorovi Jiřímu Dienstbierovi (dienstbierj@senat.cz) ve věci jeho rozpolcenosti mezi hlasováním a veřejnými výroky.

31.5.2017 v 20:57 | Karma článku: 33.12 | Přečteno: 761 | Diskuse

Zbyšek Hlinka

Celá politická scéna je [censored]

Babiš je jen vrcholem hromady hnoje, který zasviňuje tento stát. To nejhorší bahno lží, pokrytectví a nenažranosti vyplavalo jen přirozeným způsobem na povrch.

10.5.2017 v 23:15 | Karma článku: 25.27 | Přečteno: 651 | Diskuse

Zbyšek Hlinka

Otevřený dopis řediteli finanční správy

Pane řediteli Martine Janečku, po shlédnutí Vašeho vystoupení v Reportérech ČT ze dne 24.4.2018 už nelze dál přihlížet k tomu, co v této zemi pácháte.

28.4.2017 v 17:11 | Karma článku: 37.92 | Přečteno: 1543 | Diskuse

Zbyšek Hlinka

Občanská povinnost: dejte podnět ke zrušení nějaké zbytečné zákonné normy

Předpokládám, že každý uzná, že dopravní značení na silnicích je nutné pro udržení bezpečnosti. Avšak zároveň platí, že je-li značek na silnicích přespříliš, začne nebezpečí kolize opět narůstat.

16.4.2017 v 20:42 | Karma článku: 20.57 | Přečteno: 429 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Hatem Berrezouga

Dialog s "nevěřícím psem", VI. Takíja (taqijja) aneb moderní hon na muslima. Část 2

Poté co jsme prozkoumali etymologii slova walijj, teď prozkoumáme etymologii slov tettaqú a tuqát, zda opravdu znamenají přetvářka, pokrytectví, lhaní a klamání nemuslimů.

24.6.2017 v 14:26 | Karma článku: 4.64 | Přečteno: 100 | Diskuse

Hatem Berrezouga

Dialog s "nevěřícím psem", VI. Takíja (taqijja) aneb moderní hon na muslima. Část 1

Muslim v dnešní době prostě nemůže být dobrým člověkem. Pokud jsi muslim, tak jsi buď terorista, anebo potenciální terorista, nacista, anebo v nejlepším případě umírnění či dobrý nacista.

24.6.2017 v 12:46 | Karma článku: 9.22 | Přečteno: 493 |

Karel Stryczek

Na taneční zábavě v Texasu

Byl nám doporučen „super country bar“ někde na hranicích mezi Oklahomou a Texasem. Jeli jsme z města půl hodiny na západ, potom u starého ranče opustili cestu se zpevněným povrchem a zatočili na jih mezi chřestýše do stepi.

24.6.2017 v 9:58 | Karma článku: 16.41 | Přečteno: 325 | Diskuse

Eva Drunecká

Hoď kamenem kdo bez viny

Případ Warmbier rozpoutal vášnivé diskuze. Hororová líčení, předhánění se v líčení hrůz táborů v Severní Korei.

24.6.2017 v 3:39 | Karma článku: 16.68 | Přečteno: 610 | Diskuse

Jiří Fábik

Jak funguje právo – Juvenilní justice.

O tom jak se kradou děti rodičům s pomocí úřadů a s podporou soudů. Práva dle Úmluvy o právech dítěte zřejmě ani jako mezinárodní právní norma nikoho nezajímá.

24.6.2017 v 1:06 | Karma článku: 8.61 | Přečteno: 175 | Diskuse
Počet článků 252 Celková karma 29.22 Průměrná čtenost 2176

Čacký junák s pohledem upřeným do dáli, který nenávidí zavinuté chumáče.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.